Rabu, 30 Oktober 2019

Mengapa Orang Sentiasa Mengalami Perubahan Sosial dan Kebudayaan?

Perubahan Sosial Budaya Dalam Masyarakat

1. Mengapa Komuniti Sentiasa Mengalami Perubahan Sosial dan Kebudayaan?

Perubahan dalam populasi kawasan atau negara, peningkatan ini menyebabkan peningkatan jumlah keperluan dan mencetuskan persaingan untuk mendapatkan keperluan tersebut.

Terdapat inovasi dan penemuan baru dalam bidang sains dan teknologi

Terdapat konflik, ketidaksepakatan, pemberontakan dan peperangan dalam masyarakat

Perubahan dalam persekitaran semula jadi yang boleh disebabkan oleh manusia seperti pencemaran alam sekitar atau disebabkan oleh faktor semulajadi seperti letusan gunung berapi dan gempa bumi.

Jumlah pengaruh yang timbul dari budaya lain yang dianggap lebih baik dan boleh direplikasi, seperti: Penyebaran, Akulturasi, Asimilasi, Penetrasi, Pencerobohan dan Milenium

Perubahan dalam populasi kawasan atau negara, peningkatan ini menyebabkan peningkatan jumlah keperluan dan mencetuskan persaingan untuk mendapatkan keperluan tersebut.

2. Bagaimanakah perubahan sosio-budaya berlaku apabila komuniti masih ditutup? Perubahan sosio-budaya akan menjadi sukar dan memakan masa kerana masyarakat tertutup sukar menerima budaya baru dan mengekalkan tradisi lama yang masih tradisional.

3. Jelaskan kesan globalisasi terhadap sektor sains dan teknologi di Indonesia! Globalisasi sains dan teknologi di Indonesia sangat dipengaruhi oleh kemajuan sains dan teknologi dari luar negara. Kemajuan dalam sains dan teknologi memudahkan orang untuk menjalankan aktiviti dan lebih mudah memenuhi keperluan mereka. Mesin banyak menggantikan peranan manusia, serta alat komunikasi jarak jauh dan cara pengangkutan yang bergerak pantas.

Malangnya, banyak barang yang diimport dari produk negara lain dimakan oleh orang Indonesia, seperti kereta, komputer, telefon bimbit dan lain-lain. Oleh itu, negara Indonesia mesti mampu bersaing dalam membangun sains dan teknologi, ini mesti dilakukan kerana negara yang menguasai sains dan teknologi akan menjadi negara yang akan memenangi persaingan dalam era globalisasi sekarang.

4. Sebutkan kesan positif globalisasi yang dapat dirasakan hingga sekarang) Lebih mudah untuk berkomunikasi dari jauh

b) Ketelusan maklumat dan pembangunan demokratik

c) Pembangunan sektor pelancongan

d) sains dan teknologi semakin berkembang

e) Meningkatkan pertumbuhan ekonomi dan pendapatan masyarakat

f) Mobiliti penduduk semakin lancar dan lebih cepat

g) Semua kerja boleh dilakukan dengan berkesan dan cekap

5. Jelaskan pendapat anda tentang usaha dan sikap yang betul sebagai seorang pelajar dalam menghadapi globalisasi sambil terus mempromosikan kehidupan negara bangsawan! A) Sentiasa belajar keras dan dapatkan pengetahuan sebanyak mungkin

b) Memupuk semangat keusahawanan dan mengamalkan kehidupan bebas

c) Bekerja keras dan mempunyai mentalitas keluli

d) Mencintai dan menggunakan barangan buatan di dalam negeri

e) Mengambil bahagian dalam pemeliharaan kebudayaan kebangsaan

f) Memperdalam pengetahuan agama dan mengamalkannya dalam kehidupan seharian

g) Ambil perkara-perkara positif dari budaya asing dan biarkan hal-hal negatif dari budaya
Share:

0 comments:

Posting Komentar

Blogger templates