Sabtu, 19 Oktober 2019

Manusia Sebagai Makhluk Sosial dan Individu

Manusia sebagai makhluk individu dan sosial

A. Habitat manusia sebagai makhluk individu dan sosial

Manusia sebagai makhluk individu bermakna manusia sebagai makhluk hidup atau makhluk individu, yang bermaksud bahawa setiap manusia mempunyai hak untuk hak milik pribadinya dan dapat disesuaikan dengan lingkungan sekitarnya. Individu individu adalah subjek yang mengalami keadaan manusia. Ini terikat kepada persekitaran mereka melalui deria dan masyarakat melalui keperibadian mereka, jantina dan status sosial mereka. Sepanjang hidupnya, dia meneruskannya melalui peringkat awal bayi, masa kanak-kanak, remaja, matang dan tua. Deklarasi universal untuk hak asasi manusia diadakan untuk melindungi hak setiap individu. Manusia juga sebagai makhluk individu mempunyai pemikiran tentang apa yang dia fikir adalah baik dan sesuai dengan tindakan yang akan diambil.

Manusia sebagai makhluk individu bermakna manusia sebagai makhluk hidup atau makhluk individu, yang bermaksud bahawa setiap manusia mempunyai hak untuk hak milik pribadinya dan dapat disesuaikan dengan lingkungan sekitarnya.

Manusia sebagai makhluk sosial bermakna manusia memerlukan orang lain dan persekitaran sosial mereka sebagai cara untuk bersosial. Sosialisasi di sini bermaksud bahawa ia memerlukan persekitaran sosial sebagai salah satu habitatnya, yang bermaksud bahawa setiap manusia memerlukan satu sama lain untuk bersosial dan berinteraksi. Manusia juga bertindak sebagai makhluk sosial yang saling berkaitan dan berkaitan dengan persekitaran dan tempat kediaman. Manusia bertindak secara sosial dengan menggunakan alam dan alam sekitar untuk menyempurnakan dan meningkatkan kebajikan mereka untuk kelangsungan hidup mereka.

B. Peranan manusia sebagai makhluk individu dan sosial

Individu dalam kes ini adalah manusia yang tidak hanya mempunyai peranan yang unik dalam persekitaran sosialnya, tetapi juga mempunyai keperibadian dan corak tingkah laku khusus tentang dirinya. Walau bagaimanapun, dalam banyak kes terdapat banyak kesamaan selain perkara-perkara tertentu tentang dirinya dan orang lain. Di sini jelas bahawa seseorang adalah manusia yang bukan sahaja mempunyai peranan yang unik dalam persekitaran sosialnya, tetapi juga mempunyai keperibadian, serta corak tingkah laku tertentu. Persepsi individu atau pemerhatian manusia dengan semua makna mereka adalah kehebatan ciptaan Tuhan yang mempunyai tiga aspek yang melekat padanya, iaitu aspek organik fizikal, aspek psikologi rohani, dan aspek sosial. Sekiranya terdapat kejutan dalam satu aspek, ia akan memberi kesan kepada aspek-aspek lain.

Manusia mempunyai pengaruh yang penting terhadap kelangsungan hidup ekosistem dan habitat manusia itu sendiri, tindakan yang diambil atau dasar mengenai hubungan dengan alam sekitar akan mempengaruhi alam sekitar dan manusia sendiri.

Keupayaan untuk menyedari ini akan menentukan bagaimana hubungan kita sebagai manusia dan persekitaran kita. Ini memerlukan self-habituation yang dapat membuatkan kita menyedari hubungan manusia dengan alam sekitar. Manusia mempunyai tugas untuk melindungi alam sekitar untuk melindungi kelangsungan kehidupan manusia di masa depan.

C. Dinamika Interaksi Sosial

Interaksi sosial dapat ditafsirkan sebagai hubungan sosial dinamik. Hubungan sosial yang bersangkutan boleh berupa hubungan antara satu individu dengan individu lain, antara satu kumpulan dengan kumpulan lain, dan antara kumpulan dan individu. Dalam interaksi terdapat juga simbol, di mana simbol ditafsirkan sebagai sesuatu nilai atau makna yang diberikan kepada mereka oleh mereka yang menggunakannya.

Interaksi sosial boleh berlaku apabila terdapat hubungan sosial dan komunikasi antara dua individu atau kumpulan. Hubungan sosial adalah peringkat pertama hubungan sosial Komunikasi adalah penyampaian maklumat dan tafsiran dan tindak balas maklumat yang disampaikan. Karp dan Yoel menunjukkan beberapa perkara yang boleh menjadi sumber maklumat untuk permulaan komunikasi atau interaksi sosial. Sumber maklumat boleh dibahagikan kepada dua iaitu Ciri Fizikal dan Kemunculan. Ciri-Ciri Fizikal, adalah segala-galanya yang lahir dari individu yang termasuk jantina, umur, dan kaum. Penampilan di sini boleh merangkumi daya fizikal, bentuk badan, penampilan pakaian, dan wacana.

Interaksi sosial mempunyai peraturan, dan peraturan tersebut dapat dilihat melalui dimensi ruang dan waktu Robert T Hall dan Definisi Situasi W.I. Thomas. Hall membahagikan ruang dalam interaksi sosial ke 4 sekatan jarak jauh, iaitu jarak intim, jarak peribadi, jarak sosial, dan jarak awam. Sebagai tambahan kepada peraturan mengenai ruang Hall juga menjelaskan peraturan mengenai Waktu. Dalam dimensi masa ini, ada had toleransi masa yang dapat mempengaruhi bentuk interaksi. Peraturan akhir adalah dimensi keadaan yang dikemukakan oleh W.I. Thomas. Takrifan keadaan adalah tafsiran seseorang sebelum memberi reaksi. Takrif keadaan ini dibuat oleh individu dan masyarakat.

D. Dilema antara kepentingan individu dan kepentingan komuniti

Individu yang dipunyai oleh kepentingan keluarga, kumpulan atau kumpulan dan kepentingan masyarakat termasuk kepentingan rakyat Pada manusia, kedua-dua kepentingan tidak dapat dipisahkan dari satu sama lain. Sekiranya salah satu daripada kepentingan ini hilang dari manusia, akan ada satu manusia yang tidak dapat membezakan kepentingan, jika kepentingan individu yang hilang itu dilupakan dalam keluarganya, jika kepentingan masyarakat dihilangkan dari manusia, banyak masalah sosial timbul, misalnya korupsi. Inilah yang menyebabkan kekeliruan atau dilema manusia jika mereka tidak dapat berkongsi kepentingan individu dan kepentingan masyarakat. Dilema antara kepentingan individu dan kepentingan komuniti adalah soalan yang harus diprioritaskan, kepentingan manusia sebagai individu atau kepentingan komuniti di mana saya hidup bersama? Isu mengutamakan kepentingan individu atau masyarakat menimbulkan dua pandangan yang berkembang menjadi pemahaman / aliran bahkan ideologi yang dipegang oleh sekelompok orang.

Kita semua berharap pada setiap perubahan masa yang akan merealisasikan harapan dan cita-cita setiap individu sebagai keperibadian dan masyarakat pelengkap. Oleh kerana kesedaran kehidupan harmoni dalam suasana yang damai adalah harapan setiap manusia di dunia dan walaupun menghapuskan konflik sama sekali adalah sesuatu yang tidak mungkin disebabkan oleh banyak kepentingan individu (egoistik, atomis) dalam mencapai matlamat dan individu dalam masyarakat ( kolektivistik) kadang-kadang memungkinkan untuk konflik dan penyerapan konflik untuk dicuba melalui keinginan yang mengawal selia atau mengekalkan keseimbangan kerana jika tiada fungsi yang mengawal selia atau mengekalkan keseimbangan, kedua-dua kepentingan akan terkawal.
Share:

0 comments:

Posting Komentar

Blogger templates