Selasa, 31 Desember 2019

unduh modul pendidikan kesetaraan kurikulum 2013

Pendidikan kesetaraan mempunyai salah satu ciri, iaitu fleksibiliti (kecenderungan) dalam pencapaian kecekapan asas yang ditentukan seperti; menguruskan masa dan kawasan belajar, dan mengurus pemikiran, pendekatan, strategi, teknik, dan kaedah pembelajaran yang disesuaikan dengan Jadual
keadaan dan keadaan. Teknik penyampaian pembelajaran yang lebih disukai adalah mencari pengetahuan secara individu dan bebas, selain melalui tatap muka dan tutorial melalui pendekatan pedagogical dan andragogical.


Modul ini adalah unit yang tidak kekurangan dan membina dirinya sebagai "unit kerja" (unit kerja) bahan pembelajaran yang disusun secara sistematik, beroperasi dan diarahkan melalui penerapan pembelajaran yang hampir sepenuhnya bebas, tidak bergantung kepada kaedah pembelajaran yang sesuai pembangunan sikap, kemahiran dan pengetahuan tertentu, yang tidak dikurangkan oleh garis panduan penggunaannya. Modul direka dan distrukturkan untuk penerima pelajar melalui mencari pengetahuan bebas atau sekurang-kurangnya melalui bantuan orang tua kepada anak-anak mereka atau bantuan rakan sebaya.

Pembelajaran modul mempunyai beberapa kelebihan seperti pembelajaran kesan dan impak dengan kos penjimatan simpanan tanpa perlu bersemuka, penerima pelajar dapat mencari pengetahuan tanpa perlu mengganggu aktiviti berjalan dan tanggungjawab harian, modul ini boleh digunakan secara individu, kumpulan kecil, atau kumpulan ketepeh yang besar. Pembentangan bahan ini termasuk konsep modul, mekanisme pembangunan modul, taktik pembelajaran modul dan kriteria dalam menentukan modul untuk digunakan dalam proses pembelajaran.

Seiring berkembangnya kurikulum sekolah menjadi kurikulum 2013, pendidikan non formal (PNF) sejatinya juga turut mengikuti perkembangan tersebut. Apalagi sekarang sudah diwajibkan bagi PNF untuk menerapkan kurikulum 2013.

Berikut adalah kurikulum 2013 untuk paket A, Paket B dan Paket C. Bisa di download pada link dibawah ini.




download kurikulum 2013 untuk Paket A [disini]



download kurikulum 2013 untuk Paket B [disini]




download kurikulum 2013 untuk Paket C [disini]

Semoga bermanfaat untuk pengembangan dunia pendidikan non formal.
Share:

0 comments:

Posting Komentar

Blogger templates